Gallok

En fluefiskers bekjennelser.

Fluefiske er en besettelse, det er bare erkjenne dette med en gang. Ufrivillige tankebaner rundt fluefiske, fluer, sneller, stenger, vak, ørret, røye, laks og lange deilige fluekast... I denne lille fluefiskerverdenen er naturens iboende faenskap fryktet men akseptert. Motmiddelet er den ubestridelige engelsksettermentaliteten som gjør den mest håpløse tilværelse til en fornøyelse.
Medlem av F.L.O.G. Sjekk også min fuglefotoblogg.

3+6 = 2

FluefiskeOpprettet av Petter Bakke 04 sep., 2017 22:18:40

En helt vanlig augustdag på jobb med arbeid og slit.

En mann med fiskefeber og totalitær underernæring på fluefiske.

Så bringer et lite kjøreoppdrag innenlands og jeg tar muligheten med å raske med meg noe fluefiskestash. Tar det på gefylen og gammel rutine! Nå blir det et par timer fluefiske alene i nærliggende villmark. Ren luksus og engelsksettermentaliteten begynte og blusse litt opp. Kjente jeg fikk litt farge i kinnene. Dette lovet godt for min mentale helse og fluefiskeemosjonelle ego.

Etter at kjøreoppdraget var over og jeg snublet meg av gårde nedover elva i vadebukser som ikke hadde sett fukt på flere uker nærer det seg en uro i min sjel.

Noe er galt...

Jeg har akkurat gått langt nok når jeg kjenner på stang-røret at det ikke er ei 3# stang som befinner seg mellom skjelvende fingre. Det er ei #6 stang! Vissheten om at jeg kun har med meg ei snelle klasse 3 som nå må matche ei gammel stiv Sage stang gjør at jeg får meg en smekk. Humøret synker og tåka siger inn over vannet jeg omsider har kommet fram til.

Og fluefiske ei sekserstang med et treersnøre er bare noe så dysfunksjonelt og ødeleggende for en fluefiskefanatiker at ord kan ikke beskrive det og kun artsfrender kan være i nærheten i å oppfatte den misnøyen jeg nærer der jeg står å svipper ei stor og omhyggelig bundet caddis i straumen. Klart det går helt fint. Jeg kan kaste et fluesnøre med bare armer flere meter, men det er ikke poenget. Det var bare ikke perfekt.

Etter hvert som tåka siger på og jeg fisker i mitt sinn av misnøye merker jeg at det super stor fisk i straumen. Og før jeg vet ordet av det sitter en rugg. Det er så lenge siden jeg har kjent sitringen av storfisk at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre og jeg husker ikke helt hva som skjer. Etter hvert gjennfinner jeg fatningen og lander en flott ørret i håven og jeg poserer med en ørret på to kilo, tatt med treersnøre og sekserstang.

• Kommentarer(0)//gammelblogg.gallok.com/#post135

F.L.O.G is back

FluefiskeOpprettet av Petter Bakke 11 mai, 2016 22:30:14

Etter to år klaffet endelig kalendre slik at 3 gutter fra F.L.O.G kunne samles å kose seg i fjæra. Det resulterte i noen fisk og en liten film. Se rapport her.

• Kommentarer(1)//gammelblogg.gallok.com/#post134

Revelokk

JaktrapporterOpprettet av Petter Bakke 12 april, 2016 21:45:46

9 april, noen dager før den store revejakta var over for denne gang satte jeg på post på den usedvanlig hemmelige Rævemyra i den likeså hemmelige Ræveskogen inne i et kamuflasjeremedie som er litt vanskelig å beskrive. Uansett, en stol med påfølgende kamuflasjetrekk/telt fungerte utmerket i duskregnet. Snøen var borte og våren var i emming tidlig og der satt jeg inne i et egentlig latterlig med funksjonabelt kamuflasjeteltstol og blåse hareskrik ut av ei fløyte.
Det har blitt en del forsøk uten hell, men denne gangen kom reven på lokkingen etter bare 10 minutter. Beklageligvis for meg og heldigvis for reven, hadde jeg ikke fått skutt inn nyrifla. Så med rødpunktsikte uten forstørrelse fikk jeg ikke reven klart i sikte selv om den var om lag 80 meter unna i lett skumring. Jeg lokket videre men den kom ikke nærmere.

Forbauselsen var stor da det etter 20 minutter kom enda en revefant. Denne stoppet opp lengre fra og lyset var ikke helt på min side, så det ble verken fall eller skudd nå heller. Men spenningen gjorde det hele verdt det. Den siste episoden var jeg klar og pulsen dunket så revefløyta vippet opp og ned i pulstakt.

På vei hjem tenker jeg det er på tide å skyte inn nyrifla. Med den hadde det kanskje blitt to stykk rev denne jaktkvelden, men det er ikke noe artig om det blir for lett. Så revefallet får vente til juli når jakta starter opp igjen.

• Kommentarer(0)//gammelblogg.gallok.com/#post133

Hei Bæstus!

JaktrapporterOpprettet av Petter Bakke 15 mars, 2016 22:21:37

Starten av mars kan innby til fantastisk vinterjakt.

Jeg var mellom arbeidsgivere og fikk et par dager på fjellet alene på jakt. Det skulle vise seg å være fornuftig da jeg var heldig med vær og føret. Det ble en tidlig start og litt grynning i skogen før jeg kom meg innover og oppover. Nytt terreng for meg og det var noe nybrotsfølelse sitrende der jeg sakte med sikkert lot meg gli igjennom det herlige landskapet. Det florerte av rype-hare og revespor med intet vilt viste seg i skogen. En skabbrev hadde klødd av seg halve pelsen et sted inne hareskogen og jeg lokket litt uten resultat. Mulig jeg må kurses i revelokk..

Etter noen timer med koselunting i skogen begynte jeg stigningen opp mot høyfjellet. Samene hadde et scooterspor oppover som jeg fulgte. Reinen hadde holdt til i øverste skog før snaufjellet men var ikke å se.

Det som er med en slik fridag på fjellet er at den berømte tidsklemma forsvinner helt. Jeg er alene og jeg er på fjellet så lenge jeg bare vil... Kaffepause blir avholdt høyt oppe i ei skavvel rundt en svær stein. Som ei fjellrype sitter jeg og koser meg i sola. I lè er det nesten så den varmer. Utenfor skavla er det 7-8 sekundmeter vind og 7 blå. Det er kos og jeg slurper i meg kaffe fra en trekopp som tilhørte min bestefar Bæstus. Den ble skjært ut av ei bjørkerikul på 50-tallet. Nå sitter jeg her noen år etter koppens ferdigstillelse og snakker med Bæstus. Inni meg. Er ikke helt sullete ennå. Bæstus snakket riktignok en del med poteten i potetbeddet på sine eldre dager, men det er lov. Blir sikkert å gjøre det samme en dag.

Etter enda noe tids trasking fant jeg ei rype. Den skøyt jeg. Det forundrer meg hvorfor fjellrypa skal sitte i så karrig landskap og nippe av litt avbæret lyng, men det er nå så. Det har fungert i tusenvis av år, og nå har jeg, jegeren skaffet mat til familien.

Det ble ei rype til som jeg fant med kikkerten på flere hundre meters hold. Etter en nøye utført jaktmanøver med en omvei på sikket en kilometer overasker jeg rypa på noen meters hold og treffer. Jeg klapper meg selv på skuldra og er riktig så tilfreds mens jeg oppdager ei rype til et lite stykke nedfor meg. Jeg skyter fra en noe krøkkete stilling og rekylen fra hagle gjør at skiene setter fart og jeg jumper på baken og oppnår sannsynligvis tidenes haglebom. Rypa flyr lettere forfjamset av gårde og jeg ligger i skåninga og ler.

Det viser seg ikke noe mere vilt, men jeg ser gaupespor på vei ned i skogen igjen. Morsomt siden jeg ikke har sett det før. Dette var en dag gull verdt.

• Kommentarer(1)//gammelblogg.gallok.com/#post132

Go up, run down

TurerOpprettet av Petter Bakke 25 feb., 2016 23:59:41

Februar 2016, sola dukker opp og det begynner å bli luksus å være ute. Dette er en tur til Tverrfjell med Ken.

Vi har det nu bra fint her i TOS!

• Kommentarer(0)//gammelblogg.gallok.com/#post131

Kunsten å lage kongleis

FritidOpprettet av Petter Bakke 09 feb., 2016 22:30:37

Det var midt i desember og vi var på hytta. Litt lite uteaktiviteter på grunn av tingenes tilstand ute med fraværende sol, lys, varme og generell trivelighet. Men inne var det trivelig.

Så sa Felix: " vi skal lage KONGLEIS...."

Ganske mange ganger sa han det. Det ble nesten oppfattet som mas fra den gamle pappaen. Jeg vet ikke hvor dette kom fra. Om det var noe fra barnehagen eller noe han faktisk hadde funnet opp selv. Jeg forsøkte dra ut av han hva han egentlig tenkte på men fikk ikke noe klart svar. Så jeg tenkte at da tar jeg han ett hundre prosent bokstavelig. Vi hadde et prosjekt på gang!

Trinn 1: Ut å samle kongler. Dette kunne bli litt tricky siden det var vinter og en del snø, men vi la i vei på konglesanking. Jeg som trekkreinsdyr for to konglesamleunger hengende etter på rattkjelken. Det tok litt tid men konglene ble samlet inn og vi var klar for den videre prosessen i kunsten i å lage kongleis.

Trinn 2: Vaske kongler. Med varmt rennende vann gjorde vi vårt beste i å vaske konglene. Jeg lot være å ringe min venn i mattilsynet siden det er en viss risiko i kunsten å lage kongleis.

Trinn 3: Her hadde jeg kommet fram til at med en enkel metode med bruk av en drill, bor, en pinne, en kniv, eggeglass, plastglass og brus skulle gjøre susen.
- bor et hull i konglen
- skjær av en ispinne av pinnen og stikk inn i konglen
- sett dette kongleremediet opp ned i eggeglass og plastglass
- fyll opp i brus. Vi brukte den av typen rød.
- sett det hele i frysen og få ungene i seng så ventetiden ikke blir så lang
- dagen etter, sett dagsrasjonen med is i varmt vann i vasken. (kun koppen/eggeglasset) så isen løsner.

Resultatet dagen derpå med unger, triumferende av glede over å kunne spise enten små kongleis fra eggeglasset eller de store fra plastglasset var ubetalelig.

• Kommentarer(1)//gammelblogg.gallok.com/#post130

Regn, regnbue

FotoOpprettet av Petter Bakke 02 feb., 2016 23:25:43

Sitter inne mens snøkavet ute herjer med min fluefiskementalitet og blar i bildebasen og så dukker dette opp.

Et fint minne fra Sloveniaturen. Lars tauer inn en fin regnbueørret i pøsregn.

Se nøye etter... bildet er bedre enn det først virker som.

• Kommentarer(0)//gammelblogg.gallok.com/#post129

The Tromsø way

FilmOpprettet av Petter Bakke 19 jan., 2016 00:03:56

Da føler jeg meg fullt integrert som Tromsøværing etter topptur i mørket. Opp på truger og ned på slalomski. Ikke så fort men dog, selv Tomba tok det litt med ro da han kom inn i 40 åra. Tror æ..

• Kommentarer(0)//gammelblogg.gallok.com/#post128

Alene i trollskogen

JaktrapporterOpprettet av Petter Bakke 27 des., 2015 13:40:22

Det står midten av desember og 2015 står på hell. Jeg har tre timer skytelys og har bra utslag på engesksettermentalitetbarometeret der jeg står i veikanten og rigger meg til skogsjakt. Ett stykk Norma 6,5x55 jaktmatch og ett stykk Fiocchi magnum #4 i løpene og jeg er klar for alt, men aner ikke hva som venter.
Jeg går over veien og lar meg forsvinne i skogens favn. Skogen gjør meg trygg og en følelse av tilstedeværelse sammen med de gode gamle furutrærne av ukjent gammelalder.
Skaren ligger som et tynt sprøtt lag creme bruleesukker over femten centimeter snø og jeg føler at engelsksettermentalitetet får en liten skrape. Naturens iboende faenskap har satt opp vanskelighetsgraden en del, men jeg skyver den lille skuffelsen bort og bestemmer meg for å kose meg.

Omfavnet av gammelskog finner jeg hare og revespor. Noen helt ny preparerte mens andre er gamle og utslitte men det er mye og overalt. Jeg loffer innover skogen med fraværende forventninger på grunn av skareføre som røper min tilstedeværelse for alle urinnvånerne i gammelskogen. Men det gjør ingenting. Jeg har med kaffe og er på besøk, jeg gjør meg kjent med området.

Noe skuffelse over den totale mangelen av skogsfuglespor slår meg litt mens jeg går min lille runde. Ikke antydninger til sportegn etter verken tiur, røy eller orre. Jeg hadde håpet se noe. Rypa ligger nok lengre opp i dalen og kurrer og koser seg. Bærhøsten i år var katastrofal, kanskje har det noe med saken å gjøre. Det store revebestanden har kanskje forsynt seg i meste laget. Jeg har lest at reven kan ta opptil 80% av alle storfuglegg. Så tar de for seg av de resterende kyllingene. Konklusjonen er at jeg skal bli revejeger og jeg tok kontakt med skogsjeger Sotkajærvi i ettertid.

Kaffepausene ble preget av total stillhet. Skogen var rolig denne dagen. Ingen vind og ingen dyrelyder. Kun et par kloink under kaffepause nummer to fra en ravn. Det er fint med slik stillhet. Mobiltelefonen ligger langt nede i sekken og hjemme venter storfamilien. Men i disse tre timene med dunkel belysning er det bare meg selv, alene i skogen.

• Kommentarer(0)//gammelblogg.gallok.com/#post127

Pønk Tube

FluerOpprettet av Petter Bakke 11 april, 2015 13:56:09

Oppskrift for eminent gjeddetubeflue.

Varieres med forskjellige farger/materialer og størrelser.

• Kommentarer(0)//gammelblogg.gallok.com/#post126

Artslisten

Artsliste fluefiskeOpprettet av Petter Bakke 07 april, 2015 23:37:18

Jeg begynner med artsliste fra 2015 men kun for fluefiske.

Hvor mange arter kan man nå tro?

1. Ørret - Salmo Trutta, 22.03.15 - Storfjorden.

2. Sei - Pollachius Virens, 02.05.15 - Balsfjorden

• Kommentarer(0)//gammelblogg.gallok.com/#post125

Hamna påske

FilmOpprettet av Petter Bakke 03 april, 2015 21:35:39

Det ble hjemmepåske i år. Med influensa. Men litt er man ute, ungene må luftes, så da dro vi på tur....

Vi dro på påske isfiske !!